Apple, droga do sukcesu
Firma Apple w Polsce nie jest jeszcze tak popularna i kultowa jak w Stanach Zjednoczonych, ale z pewnością również w naszym kraju znajdziemy wielu “appleholików”. Dla wielu z nich iPhone’y czy iPady nie są zwyczajnymi produktami lecz przede wszystkim są bardzo istotnym elementem wizerunku, świadectwem prowadzenia określonego stylu życia i wyznawania pewnych określonych wartości. Jak to się stało, że firmie, która w swoim czasie przegrała wyścig z Microsoftem o użytkowników komputerów osobistych udało się wykreować tak wielki potencjał marketingowy i przyciągnąć do siebie miliony wiernych użytkowników?
Przede wszystkim niebagatelny wpływ na sukces firmy miała osobowość oraz wizja charyzmatycznego prezesa firmy - Steve’a Jobsa. Stworzył on pewną filozofię, która w skrócie polegała na dostarczeniu ludziom produktów elektronicznych które będą proste w obsłudze, intuicyjne oraz estetyczne. Wygląd i design urządzeń Apple od początku był jednym z najważniejszych czynników prowadzących do sukcesu. Firma nie bała się również inwestować w rozwiązania, w których inni nie widzieli potencjału, o czym świat przekonał się przy okazji sukcesu iPadów - najbardziej kultowej obecnie serii tabletów. Wcześniej tablety pojawiały się na rynku, jednak żadna firma nie znalazła sposobu, by przekonać konsumentów do ich kupna, by stworzyć potrzebę ich posiadania. Firmie Apple się to udało i obecnie rynek tabletów jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków urządzeń elektronicznych.
Przełomem dla Apple i chyba dla całego świata nowych technologii był rok 2007, kiedy to po raz pierwszy na rynku pojawiły się pierwsze modele sztandarowych produktów firmy - iPhone’ów oraz iPadów. Niebagatelną rolę w sukcesie odegrało również postawienie na mobilne aplikacje oraz wykorzystanie internetu. Producentom aplikacji umożliwiono tworzenie różnego rodzaju produktów, które rozwijały możliwości urządzeń Apple będąc użytecznymi dla użytkowników o określonych potrzebach.
Użytkownicy dostali możliwość samodzielnego wybierania aplikacji na swoim telefonie komórkowym, kupowania ich, a tym samym personalizowania swoich urządzeń pod kątem własnych preferencji. To oczywiście jedynie część składowych sukcesu firmy Apple, niebagatelną rolę odegrał z pewnością również nieszablonowy marketing, komunikacja z użytkownikami za pomocą sieci społecznościowych oraz wykreowanie mody na produkty z białym jabłkiem w logo.